Poikkeusolojen vallitessa ei ole oikea aika lähteä tekemään suuria muutoksia suomalaiseen koulutusjärjestelmään. Kun poikkeusoloista on luovuttu Suomessa on kuitenkin syytä käydä keskustelu siitä, painotetaanko tällä hetkellä perusopetuksessa oikeita asioita.
Koulutuksemme vahvuutena on perinteisesti pidetty sitä, ettei meillä painoteta liikaa mittausta, vaan opiskellaan oppimisen ja ihmisenä kasvun vuoksi. Esimerkiksi PISA-menestys on syntynyt tämän sivutuotteena.
Jos suurin keskustelu koulutuksen kehittämisen ympärillä käydään digiloikkien ja PISA -pisteiden ympärillä, hämärtyvät asioiden mittakaavat.
Eiköhän tärkein tavoite ole tasapainoisten kansalaisten tukeminen ja kasvattaminen aikuisuuteen. Tiedot ja taidot saadaan sitten tähän nojautuen.