Keskustan sivistysseuraan uutta virettä: “Kiritämme, kannustamme ja omalla toiminnallamme viemme Keskustaa aidosti eteenpäin”

Tiedote 25.1.2024

Keskustan Sivistysseura on nimennyt uuden hallituksen ja virkistää toimintaansa vuonna 2024. Sivistysseuran tarkoituksena on ylläpitää keskustalaista keskustelua sivistyksestä sekä tarjota jäsenilleen tapahtumia ja koulutusta sivityksen monialaiselta kentältä.

Vuonna 2024 Keskustan sivistysseura nivoo toimintansa kolmeen teemaan: lukeminen, liikunta ja lähisivistys. Sivistysseura haluaa korostaa lukemisen merkitystä niin lapsille kuin aikuisille. Seura aikoo käynnistää jälleen perinteisen kirjakerhon toiminnan. Myös yhteisiin kulttuurielämyksiin ja sivistyskokemuksiin kannustetaan.

• Lähisivistys ei tarkoita vain lähikirjastoa tai kunnan kuntosalia, se tarkoittaa ilmapiiriä ja mahdollisuutta kokea kulttuurielämyksiä, omien taitojen kehittämistä tai uuden oppimista. Lähisivistyksellä on rooli yhteiskuntamme monien haasteiden ratkaisussa. Seura tulee myös kirittämään puoluetta, jotta vanha sivistyspuolue ei unohda sivistyksen merkitystä.”, uusi puheenjohtaja Grönberg kertoo.

Tempauksiakin on tulossa. Liikkumiseen kannustaminen lähtee usein esimerkistä, joihin sivistysseura tulee keskustaa kannustamaan. Liikkumisen osalta seura tulee myös herättelemään keskustelua ja seuraamaan tarkasti hallituksen toimia, jotka nyt näyttävät heikentävän arkiliikunnan mahdollisuuksia. Sivistysseura muistuttaa: lukeminen, liikunta ja lähisivistys kuuluu kaikille.

• Keskustalainen sivistys pohjautuu tasa-arvoon ja alkiolaiseen lähtökohtaan, että kukaan ei ole koskaan täysin sivistynyt ja monialainen sivistys kuuluu aidosti kaikille. Tätä nykyinen hallitus ei tunnista ja toivotankin lämpimästi kaikki sivistyksen ystävät Keskustan sivistysseuraan”, Grönberg sanoo.

Sivistysseura järjestää Runebergin päivänä 5. helmikuuta “Mikä on sivistyskeskusta” -keskustelutilaisuuden etäyhteyksillä. Tilaisuuteen ovat tervetulleita kaikki sivistyksestä kiinnostuneet. Lisätietoja Keskustan Sivistysseuran nettisivuilla.

Vuosikokouksessa Keskustan Sivistysseuran puheenjohtajaksi valittiin Suomen ylioppilaskuntien liiton hallituksessa vuonna 2023 vaikuttanut Roosa Grönberg ja varapuheenjohtajaksi Keskustaopiskelijoiden entinen puheenjohtaja Eveliina Leskelä.

Muiksi hallituksen jäseniksi valittiin Tommi Anttalainen, Laura Hämäläinen, Sonja Lautamatti Timo Oravainen, Klaara Tapper.

Piditkö? Jaa teksti muillekin!